Sprog til det uendelige

Anbefaling af Patti Smith: Hengiven, udgivet på forlaget Klim d. 21. juni 2018

Anbefalet af Marie Marcussen Lerche

Fotograf: Marie Marcussen Lerche

I sidste måned anbefalede vi Drømmespinderi af Patti Smith, og i denne måned er det Klims nyeste Smith-udgivelse, der kommer i fokus: nemlig Hengiven – om at skrive. I dette værk tages læseren med helt ind i og bag den kunstneriske proces for Smith og hendes særlige føling med skriften, ligesom man får et inciterende indblik i kunstneriske betragtninger, drømme og inspiratorer.

”Inspiration er en overraskende størrelse, en muse som gør sit udfald i den magiske time. Pilene flyver. Man er slet ikke klar over, at man bliver ramt, at en vrimmel af ubeslægtede katalysatorer hemmeligt har sluttet sig sammen. De danner deres eget system, der efterlader en som dirrende af en uhelbredelig sygdom – en brændende fantasi – uhellig og guddommelig på en og samme tid.”

Allerede i bogens første linjer står Patti Smiths drømmende, poetiske tilgang til den kunstneriske skabelsesproces frem. Den særlige tone og en sproglig fornemmelse, der kendetegner Smiths forfatterskab, får også bevægelsesrum i Charlotte Kornerups danske oversættelse, og man fornemmer fra den ganske begyndelse af teksten, at man nu får foretræde i en, netop, brændende fantasi. 

Hengiven er udgjort af tre dele, hvor man i første omgang følger Patti Smith i en dagbogslig tekst før og under en rejse til Paris. Her oplever man på tætteste hold hendes imponerende sensitivitet og nysgerrighed overfor sine omgivelser; og særligt i forbindelse med andres kreative udfoldelser. En lille trailer til filmen Risttuules (dansk titel: Crosswind – hvor vindene mødes) bliver udgangspunktet for en strømmende, tilsyneladende tilfældighedspræget – og yderst fascinerende – idéproces, der for Smith munder ud i en lille, skønlitterær tekst med titlen Hengiven. En bevægende historie om en talentfuld skøjteløber. Denne tekst udgør dernæst rent faktisk anden del af bogen, og det er både enormt interessant og vældigt illustrativt for skriveprocessen at kunne læse en tekst i kølvandet på tankerne om dens undfangelse, tilblivelse og udformning. Opmærksomheden på teksten synes forstærket, og genkendelige momenter og detaljer fremstår stærkere; eller i et helt andet lys. Den efterfølges af en sidste, kort tredje del, hvori Smith mediterer over sit besøg hos Camus-familiens hjem i Lourmarin, Frankrig, og særligt i Camus’ skrivekontor, der var en betydningsfuld oplevelse for hende.

”Hvorfor føler vi en drift mod at skrive, mod at spinde os ind i vores egen kokon, fordybet i ensomhed, trods andres ønsker? Virginia Woolf havde sit værelse. Proust sine tilskoddede vinduer. Marguerite Duras sit tavse hus. Dylan Thomas sit beskedne skur. Alle søgte en tomhed, som kunne fyldes med ord, ord der kan gennemtrænge jomfrueligt land, slå revner i sammensætninger, som ingen endnu har gjort krav på, give sprog til det uendelige.”

Hengiven om at skrive er en del af en ”Why I Write”-serie, som Yale University står bag, og den er også en lille perle for – netop – den skrivende og den skabende (og for alle de, der er hengivne fans af Patti Smith i al almindelighed). Nok er bogen en ganske lille udgivelse, og måske én af de mere undseelige i forfatter- og kunstnerskabet. Men ikke desto mindre efterlader den en inspirationskim hos sin læser, som gør, at man gang på gang finder den frem og lader sig begejstre.

Udgivet: oktober 8, 2018 | Kategori: Anmeldelser | Skrevet af:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *