Litteraturens Kickstarter

Litteraturens Kickstarter

Litteraturens Kickstarter

Essay af Stine Liberty Svenningsen

Foto: Kickstarter – Edgar Allan Poe illustrated “Ravings of love & death”

Jeg har ventet i over to måneder på bogen, og da jeg søvnigt har åbnet døren for postdamen i rødt, som tjept overgiver pakken i mine famlende hænder, giver det et lille gib i mig, da jeg får øje på afsenderadressen og det lille, genkendelige ikon på forsiden. Jeg smækker døren i – posten er for længst kørt videre på sin travle rute – og skynder mig ind for at lægge pakken på bordet, så det dyrebare indhold kan åbenbares. Jeg åbner den forsigtigt, og foran mig ligger nu en sort slipcase indeholdende en smuk antologi af udvalgte Edgar Allan Poe-noveller med titlen Ravings of love and death, illustreret af David G. Forés.

Måske er dette vidunder dog ikke en titel, særligt mange er bekendt med. Og med rette. For den kan hverken opstøves på Saxo, Amazon eller i Bog & Idé. Denne bog er nemlig blot én ud af i alt 1.000 kopier, som sælges på crowdfunding-sitet Kickstarter. Her kan man som privatperson ”backe” projekter, man synes om, ved at donere en mindre (eller større) sum penge – og bliver projektet ”funded”, får man til gengæld det produkt, man har betalt for. I mit tilfælde en antologi af otte af Poes noveller, illustreret af den spanske kunstner David G. Forés med en både dyster og samtidig let barnlig streg, så man uundgåeligt drages ind i universet, men også forfærdes over de hundredvis af illustrationer af dødningehoveder, ravne, lig og spøgelser – alt sammen i Poes makabre ånd.

Crowdfunding og DIY-udgivelser

Crowdfunding har til formål at støtte mindre virksomheder og privatpersoner i at realisere deres projekter af større eller mindre karakter; alt fra brætspil til særlige kaffemaskiner og lydisolerende ørepropper. Men litteratur og kunst er også repræsenteret i hobetal. Vi lever i en tid, hvor forfattere og illustratorer ikke længere behøver gå igennem en ofte svær og langvarig godkendelsesproces hos benhårde og konkurrenceprægede forlag, men i stedet kan udgive deres litteratur gennem do it yourself-projekter (DIY) baseret på udefrakommende privatpersoners gavmildhed.

At donere penge til kunstneriske projekter er dog langtfra en nyskabelse. Langt tilbage i litteraturens historie har forfattere med få midler fundet støtte i velhavende mæcener og derigennem søgt økonomisk hjælp til at skrive og udgive deres værker. Til gengæld for dette forventede mæcenen en tidlig kopi eller specialudgave heraf. Kickstarter og andre crowdfunding-sites anvender samme model, blot i en udvidet og digitaliseret version med langt større rækkevidde og flere muligheder.

Men hvad gavner det litteraturen, at den nu kan finde støtte i den moderne mæcen, kaldet ’Kickstarter’? Der udgives stadig millionvis af bøger på gammeldags manér på de store forlag, og forfattere, der ikke mener at høre til her, kan udgive deres bøger på mindre, ofte undergrundsbaserede, lokale forlag. Disse to udgivelsesformer er dog nationalt forankret, og heri ligger formentlig den helt store forskel. Kickstarter har et internationalt potentiale for profilering og udbredelse af kendskabet til ens projekt. Ofte lykkes projekterne også i deres foretagende. Den illustrerede Poe-antologi nåede endda 30.000 dollars over sit mål og må derfor siges at være en bragende succes.

Blåstempling

Succesen er dog målt på pengepungen og ikke kvaliteten, som ikke kan garanteres af den ellers tiltalende video, hvert Kickstarter-projekt har mulighed for at uploade på deres side. Hvem er garant for, at den litteratur, som disse crowdfunding-projekter fremlægger på hjemmesiderne, overhovedet er værd at læse? Og omvendt: Hvorfor har vi behov for denne garanti? Når en forfatter udkommer på et anerkendt, dansk forlag – Gyldendal som det klassiske og velrenommerede eksempel – fungerer dette som en blåstempling af værket, selvom forfatteren kan være dugfrisk og helt ukendt. Ved et Kickstarter-projekt er blåstemplingen til gengæld helt op til den enkelte at afgøre, for disse DIY-udgivelser angiver ingen kontrolinstans eller et lille, genkendeligt forlagsikon, som vi som læsere kan forholde os til.

Dette behøver dog langtfra at være en dårlig ting. Jeg selv er slem til at udvikle tunnelsyn, så jeg ikke tør begive mig ud på ukendt litterært terræn, men for den mindre sky ”backer” kan Kickstarter være en måde at møde litteraturen på en anden måde end ad den konventionelle vej, som forlagene tilbyder. I tilfældet med den illustrerede Poe kan jeg dog vide mig ganske sikker på kvaliteten, for skønt novellerne er forkortede, er der (heldigvis!) ikke omtolket på indholdet, da projektet i stedet har været at illustrere og komponere musik til Poes noveller.

The Ravings of love and death

Antologien er uden tvivl et flot udført arbejde. Otte af Poes noveller er medtaget og illustreret: The Black Cat, The Oval Portrait, The Tell-tale Heart, Annabel Lee, The Raven, Hop-Frog, The Masque of the Red Death og en hidtil utrykt fortælling; The Facts in the Case of M. Valdemar. Annabel Lee som karakter er især særegen og smukt illustreret med bølgende, rødt hår, en sart rosa kjole og et medrivende trist ansigtsudtryk over at være taget fra denne jord alt for tidligt og efterlade sin elskende alene. Stregen er dunkel og sløret, men Annabel Lee er langtfra den mest makabre historie at finde i bogen. Med The Facts in the Case of M. Valdemar’s mørke baggrundsfarve og Poes dystre ord, grafisk fremhævet i teksten: ”Yes;–no;–I have been sleeping–and now–now–I am dead!” (139), forskrækkes man endnu mere over illustrationen af det indsunkne lig, der med åben mund og mælkehvide øjne stirrer ud på én. Død, ikke sovende.

Følelsen af frygt er dog ikke kun skabt af det skrækindjagende visuelle. Med i pakken følger en LP-plade samt et link til musikstykker af Teo Grimalt, der er særligt komponeret til denne udgivelse. Moltonaliteten dominerer i de skingre violiners spil, akkompagneret af klaver og guitar, og hermed tilføjes antologien endnu en dimension foruden det tekstuelle og visuelle. Det tredimensionelle indtryk giver en helhedsfornemmelse af værket, der får de ellers særskilte kategorier ”tekst”, ”billede” og ”lyd” til at gå op i en højere enhed.

The Ravings of Love and Death-projektet er “funded” og har nået sit økonomiske mål, men flere litterære DIY-udgivelser er at finde på Kickstarter og andre crowdfunding-sites. Hvad enten man synes om denne udgivelsesmetode med risikoen for manglende kvalitetskontrol eller ej, er det dog sikkert, at David G. Forés’ illustrationer og Teo Grimalts kompositioner er et yderst vellykket foretagende, der beviser, at crowdfunding-selvudgivelser rummer et værdifuldt potentiale, hvis blot der er nok gavmilde litteraturinteresserede ”backers”, der i modgift beriges med et unika-stykke litteratur.