Den amerikanske drøm

Den amerikanske drøm

Den amerikanske drøm

Anmeldelse af Madame Nielsen: The Monster, udgivet på Gyldendal d. 21. september 2018

Anmeldt af Cecilie Gehlert Madsen

Foto: Bogens omslag / Gyldendal.dk

En mand rejser til Amerika med en ambition om at forandre verden og ændre historien, men hans drømmeagtige vision om fremtiden bliver udskiftet med et obskurt univers, som han prøver at navigere.

En ung europæer ankommer i slutningen af 1990’erne til New York for at jagte en drøm, og med en god stak selvtillid tropper han op på The Performing Garage i Manhattan for at blive en del af newyorkerperformancegruppen The Woster Group. Kort efter sin ambitiøse ankomst ringer han til et fremmed nummer i håb om at undslippe vinterens kulde og få en sofa at sove på. Den karikerede feminine mandestemme i den anden ende strømmer også ud af dørtelefonen, da han bliver lukket ind i lejligheden og ind i et andet univers.

En gentagelse af i går

Hovedpersonen tilbringer sine dagtimer som en ”volunteer”, hvor han kigger på de samme performere, som gør og siger de samme ting, og sine nætter bruger han i den fremmede lejlighed. Her bliver han hver aften mødt af et identisk tvillingepar i lyserød og blå silkepyjamas, der fører ham gennem gangen, som er beklædt med skinnende sort velour og ind i lejlighedens andre rum hvor gulvet, loftet og væggene i stedet er dækket af velour i alverdens andre farver. I skæret fra dybrød, lavendelfarvet og hvid velour udsætter de ham gang på gang for de samme besynderlige oplevelser. Tiden udenfor The Performing Garage og lejligheden bruger han på at vandre gennem Manhattans gader, hvor han køber den samme mad og stirrer på den samme Andy Warhol bog. Der går ikke længe, før han indser, at alle omkring ham lever efter et manuskript, og han spiller med:

”Men jeg er jo ikke tilskuer tænkte han, I am a god-damned part of the show! Og han lod sig føre med som i glidende slowmotion i islinedansen hen over afgrunden og forsøgte – by the way – at få det hele med og ikke gå glip af den mindste detalje.”

En dystopisk fremtidsvision

På bagsiden af The Monster står der, at romanen er en ”New York-gyser, en vision om det, der skal komme”, og den lever på mest spændende vis op til dens beskrivelse ved at præsentere læseren for en verden, hvor individualiteten er udskiftet med mennesker, som er et upersonligt produkt af deres samfund. Forventningerne til scenariet om den amerikanske drøm, som hovedpersonen jagter, bliver erstattet af en dystopisk verden, hvor alle spiller en rolle, de ikke kan undslippe – New York er alt andet end hvad han havde forventet:

”Han tog gaffel og kniv og skar et hjørne af og stak det i munden og tyggede. Hvad smagte det af? New York? Den nye verden? sødelig og vammel, den fuldkomne smagløshed.”

Madame Nielsen har skrevet en yderst vellykket roman, som med sit tankevækkende plot hele tiden overrasker læseren ved at balancere mellem en fascination og afsky, for den realitet den præsenterer. The Monster er til den, som er ude efter en læseoplevelse ud over det sædvanlige, og som er klar til at blive skræmt og betaget på en og samme tid.