Reportage fra samtale om Ludermanifestet, Scenen på BogForum 2017
Af Nete Bækgaard Hermansen
Det er fra starten ganske tydeligt, at der er et dårligt flow imellem intervieweren og de tre forfatterinder af Ludermanifestet. Måske er det derfor, at det ender med at føles som om, at samtalen aldrig rigtig formår at tage diskussionen om fjerdebølgefeminismen op på et højere niveau og gøre den rigtig vedkommende.
Ludermanifestet er et nyt værk skrevet af Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen og Ekaterina Andersen. Bogen er udgivet på forlaget Lindhardt og Ringhof, og den promoverer sig selv på at være et feministisk manifest. ”Fjerdebølgefeminisme”er ordet, som de tre forfatterinder selv bruger til at beskrive deres ideologiske grundlag med. Og det netop dette, som de er kommet for at snakke om denne søndag på BogForum 2017.
Hvis navnene på de tre ophavskvinder lyder bekendte, så er det ikke tilfældigt. Nikita Klæstrup har blandt andet haft sit virke som ungdomspolitiker, og har desuden deltaget i Paradise Hotel. Louise Kjølsen er kendt som Twerk Queen og underviser og medvirker i forskellige programmer og musikvideoer, og Ekaterina Andersen er debattør og teologiuddannet. Alle har de mange tusinde følgere på Instagram. Der er altså tale om kvinder, der er vant til at være i det offentlige søgelys, og det er da også denne situation, som de tager udgangspunkt i, når de problematiserer samfundets syn på kvinden.
At tale patriarkatets sag
Jeg har selv fulgt ivrigt med i den debat, der har været omkring værket, og selv haft svært ved at finde ud af, hvad jeg skulle mene om det. Generelt er jeg positivt stemt over for litteratur, som tør gøre op med de patriarkalske normer, som vores samfund – stadig i dag – er underlagt. Men lige netop denne bog har jeg studset over; for er det virkelig en samfundsgavnende handling at tage en masse billeder næsten uden tøj på, putte dem i en bog og kalde det for et manifest?
Jeg havde derfor set frem til at høre Ekaterina, Louise og Nikita forklare fra egen mund, hvorfor de har gjort, som de har gjort. Jeg håbede at høre dem komme med gode argumenter, men også at opleve dem blive udfordret på deres metode. Desværre blev det ikke sådan, for samtalen syntes at gå skævt allerede fra begyndelsen. Her valgte intervieweren nemlig at lægge ud med at spørge: ”Hvorfor ser I ikke mere slutty ud i dag?”- et spørgsmål som tydeligt irriterede de tre kvinder på den anden side af sofaen. Derefter fik hun rodet sig ud i en lang snak om den famøse kjole, som Nikita Klæstrup engang havde på til en ungdomsfest hos sit politiske parti.
Imens interviewerens spørgsmål egentlig var relevante nok, så var de det ikke i den tiltænkte forstand. Frem for at sætte Ludermanifestets pointer på spidsen, så talte den kvindelige interviewer sig i stedet direkte ind i den diskurs, som bogen er et opråb imod. Nemlig at det er relevant, hvordan kvinder ser ud og klæder sig, og at det er noget, som vi som samfund bør debattere og kontrollere. Derfor kom resten af samtalen desværre til at bære mere præg af et langt forsvar over for den patriarkalske diskurs – frem for et roligt forsøg på et opbrud og en dialog med denne.
Vil reclaime ordet ”luder”
Når det så er sagt, så rummede samtalen alligevel nogle interessante og øjenåbnende elementer. Blandt andet fik de tre forfatterinder lov til at forklare, hvorfor de gerne vil tage ordet ”luder” tilbage og gøre det til deres eget. Som Nikita Klæstrup forklarer: ”Kvinder bliver kaldt for luder lige meget hvad. Hvis hun har sex med en masse forskellige mænd, så er hun en luder. Men hvis hun nægter at have sex med dem, så er hun også en luder. Ludermanifestet er vores forsøg på at tage magten ud af navnet og bryde med stigmaet.”
Det viser sig hurtigt, at luder kun er et eksempel på den generelle kvindeundertrykkelse, som de med fjerdebølgefeminismen ønsker at sætte en stopper for. Det handler nemlig om den måde, som vi generelt italesætter kvinderne på i forhold til mændene. Kvinderne skal nemlig hele tiden skamme sig, forklarer Ekaterina: ”Når jeg lægger et billede op på Instagram, så modtager jeg masser af beskeder fra folk, som spørger: ’Har din kæreste givet dig lov til det her?’ Men hvorfor skal jeg overhovedet have lov? Man ville aldrig spørge en mand om det samme.”
En begyndelse
Udover kampen for ordet luder, så når samtalen også at runde kvindens krav til orgasme og myten om voldtægt. Begge utrolig vigtige og interessante emner, som bliver behandlet sagligt, intelligent og vedkommende af alle tre kvinder. Alligevel er det lidt som om, at jeg ikke hører noget nyt. Jeg ved ikke om det skyldes den uheldige stemning under interviewet, der gør, at Ekaterina, Nikita og Louise bruger længere tid på at forsvare end at forklare. Men jeg får indtrykket af, at Ludermanifestet mest af alt er allerede eksisterende budskaber i en ny indpakning. Vigtige budskaber, ingen tvivl om det. Men ikke nye.
Leave a Reply