Litteraturen i det udvidede felt

Litteraturen i det udvidede felt

Litteraturen i det udvidede felt

Reportage fra litteratursalonen ”Litteraturen i det udvidede felt”, Vogn 1, Godsbanen i Aarhus, d. 29. november 2019

Af Jasmin Hansen 

Foto: Sarah Cant 

Fredag d. 29. november afholdte første semester på Litteraturhistorie arrangementet ”Litteraturen i det udvidede felt” som eksamen i faget Ny Litteratur og Formidling. I tre uger havde 46 mand kæmpet for at stable arrangementet på benene for at formidle et udsat felt, der sjældent bliver sat fokus på.  

Men hvad er litteratur i det udvidede felt? 

Dette er spørgsmålet, som de studerende fra første semester, inklusiv mig selv, har kæmpet med at forstå i næsten et halvt år. Vi har berørt alting fra poesi på nettet, konceptuel litteratur og visuel poesi i søgen efter svaret; for litteratur i det udvidede felt er alt det, der går ud over bogens medie. Selv en oplæsning er en del af litteraturen i det udvidede felt, da den oplæste version af et digt er en anden og ofte lige så vigtig version af værket. 

I forbindelse med litteratursalon valgte vi at sætte fokus på det aspekt, vi havde arbejdet mest indadgående med inden for dette felt: lyd og lyrik. Dette tager form i aftenens program både som poetry-slam, almindelige oplæsninger og musiknumre, der alt sammen skal være med til at give publikum et indblik i et felt, der nemt kan være svært at komme ind på livet af. 

Oplæsning 

Allerede før begivenheden starter, er lokalet godt fyldt. Ikke blot med mennesker, men også med pynt, mad og boder, som de studerende har klargjort i aftenens anledning. Et bord fremviser små digte, alternative digtsamlinger og muleposer med digte samt citater skrevet på. Ved et andet bord kan man melde sig til en SMS-julekalender ved at putte sit telefonnummer ned i en gaveæske. På et tredje bord står en poesiæske, der med sine sommerfugle, glitrende spiraler og strålende farver indbyder deltageren til at skrive en linje til et digt, der efter begivenheden vil blive sammensat og sendt rundt som en form for net-poesi. Henne ved opslagstavlen er der mulighed for at prøve en omgang alternativ køleskabspoesi på tegnede køleskabe, og bagerst i rummet hænger to sommerfuglenet, hvor man kan høre Inger Christensens Sommerfugledalen læst op og kommenteret af 14 forskellige mennesker. 

Det bord, der dog mest bliver brugt, er kagebordet, hvis søde dufte skærer igennem lokalet og blander sig med baggrundsmusikkens bløde toner. Øllene fra bordet er allerede halvvejs væk, kopperne til te og kaffe godt i brug, og forfriskningerne svinder langsomt ind.  

Snakken går rask igennem lokalet, indtil omkring klokken 19, hvor den dæmpes, og folk begynder at sætte sig ned. To af mine medstuderende stiller sig op på scenen og introducerer emnet litteratur og lyd samt aftenens program. De slutter velkomsttalen af med en forhåbning om, at salonen vil udvide folks horisonter. Herefter træder tre tidligere elever fra Skrivekunstskolen op på scenen og sparker salonen i gang. Sanna Mohr Laursen lægger ud med et smukt forårsdigt, og selvom hun starter lidt nervøst, bliver hun mere og mere selvsikker, desto længere hen i digtet hun når. Derefter læser Lin Melkane et dramastykke op om Lin 1 og Lin 2, der får publikum til at grine højlydt, og Clara Skaarup Sørensen slutter indlægget af med et digt om særlige steder, hun har været.

Herefter træder Nikolaj Lauby på scenen og introducerer sit indslag som en babusjkadukke med prosa, forklaring og et digt i midten. Selvom han starter med at læse op af sin telefon, bevæger han sig snart videre til sit digt, der er skrevet på små pink post-it-notes. Mens han læser op, flagrer de pink sedler om hans fødder som tabte sommerfugle og hans dybe, vibrerende stemme svæver igennem rummet. Publikum er stille, og først da han er færdig med sit sidste prosastykke, brydes fortryllelsen, og de bryder ud i en klapsalve. 

Lyd og Lyrik 

Efter en kort pause kommer bandet Nostoi på scenen og illustrerer igennem deres musik, hvor tæt knyttet lyd og litteratur er til hinanden. Musikkens toner er dystre samt skærende, men passer godt sammen med digtets stemning, da det læses op. Halvvejs igennem digtet er der en pause, og så læses det op bagfra mens musikken spiller baglæns. Publikum drages ind og giver bandet en stor klapsalve, da indslaget ender. 

Laura Laura viser derefter ligeledes sammenhængen mellem lyd og lyrik igennem sit poetry slaminspirerede digt, der diskuterer selvværd, kropsidealer og familieforhold. Under forestillingen begynder optagelserne af Sommerfugledalen ved et uheld at starte, og i et øjeblik kan man høre en flygtig symfoni, da de to digte blandes. Så slukkes der for Sommerfugledalen, og øjeblikket er forbi. 

Debatten 

Efter Laura Lauras indslag er der en lidt længere pause, hvor folk vandrer rundt og kigger på de mange installationer. Der bliver snakket, leet og hentet forfriskninger, indtil paneldebatten begynder. 

I den efterfølgende time bliver net-poesi, bogen som medie, formidling af litteratur i det udvidede felt og alt det midt imellem gennemgået og debatteret af de 3 digtere Christoffer Ugile, Gry Stokkendahl Dalgas og Mads Mygind samt formidler- og pressemedarbejderen Mathias Wissing fra Aarhus Teater. Selvom hver af deltagerne kommer fra vidt forskellige ståsteder, er der rundt om bordet en gennemgående enighed om de fleste punkter, især omkring det faktum, at litteratur oftest først bliver taget seriøst i bogformat. Dette forhindrer dog ikke publikum i at være engageret, og i spørgerunden kommer der rigeligt med spørgsmål. Disse spænder vidt og omhandler alt fra panelets synspunkt på boget som medie til specifikke spørgsmål om digternes værker.  

Oplæsning 

Der holdes en pause, og derefter træder Gry Stokkendahl Dalgas på scenen med sin nye digtsamling om hendes oplevelse af at være transkønnet. Hendes stemme er tynd, næsten nasal, og danner en fortryllende sang, imens hun udpensler sit følelsesliv til publikum. 

Mads Mygind, der efterfølger hende, har en helt anden stil. Selvom han starter med at læse de første par digte langsomt op, stiger tempoet herefter, og han går over til sin signifikante rap-lignende oplæsning, hvor han spytter sine digte ud i en lang række af ord og spørgsmålstegn til livet. 

Med disse to digtere slutter aftenen, og værterne kommer på scenen for at slutte af. Tiden er løbet ud, det løse bagland blevet udnyttet, og som postludium kommer Magnus S. Kjærgaard på med sin rockguitar og to digte, som han vil sætte musik til. Mange ser hans forestilling, og selv bagefter, imens lokalet ryddes op, bliver folk hængende med højt humør og god stemning. 

Man kan nok godt tillade sig at kalde aftenens arrangement for et vellykket formidlingsforsøg fra første semesters side af. Ikke blot har vi fået lov til at give os i kast med et praktisk aspekt af vores uddannelse, men for publikum har vi forhåbentlig også åbnet en sprække ind til litteraturen i det udvidede felt. Og så er det nok også første gang, at jeg har kunne kaldet eksamen for en fest. 

Links til andet vedrørende begivenheden: 

Podcast: https://soundcloud.com/user-318289807/podcast-i-det-udvidede-felt?fbclid=IwAR29aUAWGZc_-b3gC2Rln_TiGlM5l3Z6P8uZu52YmVH35g23pa4Vcx8R4s0 

Oplæsning af Sommerfugledalen: https://soundcloud.com/frederikke-hecksher/sonnetkrans?fbclid=IwAR0DrCmI4wxJo4nnMk-Qv6qB1VM-X2BiXhjqMXgNGrKMR0W5FvKM8a323W4