Voldens transformation

Voldens transformation

Voldens transformation

Reportage fra BogForum, Han Kang om Vegetaren, Bella Center Copenhagen, d. 11. november 2017
Af Mia Nikander
Fotograf: Mia Nikander

Den sydkoreanske forfatter Han Kang var et af de helt store trækplastre på årets Bogforum, og lørdag blev hun interviewet hele to gange. Det ene af de to interviews fandt sted på Gyldendals Tranescene, og her kunne man høre om temaer i romanen Vegetaren og ikke mindst om dens tavse hovedperson, Yeong-hye.

I 2016 var vinderen af Man Booker International Prize Vegetaren, skrevet af Han Kang, og i år udkom den på dansk. I denne anledning kom forfatteren forbi årets Bogforum for at tale om romanen og sit forfatterskab. Selv læste jeg romanen, før den udkom på dansk og var dybt berørt af dens fortælling om at være menneske, dens skildring af fysisk og psykisk vold og diskussionen om kønsroller. Jeg kunne derfor ikke gå glip af et indslag med bogens forfatter.

På Tranescenen sidder Han med Lotte Folke Kaarsholm, der kort præsenterer hende og Vegetaren, som handler om kvinden Yeong-hye, hendes beslutning om at opgive kød og omgangskredsens reaktion på dette. I processen bliver hun mindre og mindre menneskelig.

Et opgør med menneskelig natur

Forfatteren beskriver selv Yeong-Hyes transformation som et resultat af den vold, hun udsættes for af sin familie: Hendes mand nedværdiger hende konstant og voldtager hende tilsyneladende også, og hendes forældres voldelige reaktion på, at hun bliver vegetar tyder på, at hun også har været udsat for vold i hjemmet som barn. Hun opfatter derfor vold som en del af det at være menneske og reagerer med et forsøg på at opgive sin menneskelighed. “She tries to become a plant because plants are the only creatures who can exist without anything”, forklarer Han som en opsummering af karakterens handlinger.

Kaarsholm pointerer, at det er interessant, at Yeong-hye er centrum for romanen, når hun på en måde er så passiv, og vi hovedsageligt hører om hende fra romanens tre fortællere: hendes mand, hendes svoger og hendes søster. Her retter Han intervieweren og siger, at hun nærmere oplever hovedkarakteren som stærk og stædig, og at man ikke skal tage hendes stilhed for passivitet. Hun bliver trods alt omdrejningspunkt for romanen i kraft af, at hun er fast besluttet på, at hun ikke vil udsætte andre for den samme vold, som er blevet begået mod hende. Derfor forkaster hun selve den menneskelige natur. Resten af verden opfatter hende som sindsforvirret på grund af denne handling, fordi den er så radikal og pludselig, at de kun kan forstå hende i en kontekst af vanvid.

Nok om Vegetaren

I Sydkorea har Vegetaren været udgivet i et årti, og derfor mener Han også, at hun snart har talt nok om romanen. Hun mener, at hun har forklaret og forsvaret den fyldestgørende, og at vi derfor ikke skal forvente at høre meget mere om den. Til gengæld håber hun på, at vi danskere vil læse hendes andre romaner, Human Acts og The White Book, når de netop udkommer på dansk i løbet af de næste to år.
Som afslutning på indslaget udfører Han og Kaarsholm en dual oplæsning af Vegetaren, hvor Han først læser op på koreansk, og Kaarsholm følger op på dansk, hvilket for mig gav en anden og stærkere fornemmelse for tekstens klang på originalsproget.

Da indslaget er slut, sidder jeg tilbage med en fascination af Han som både person og forfatter og med en dybere forståelse af Vegetaren. Jeg kan ikke undgå at tænke på Yeong-hyes families insisterende ord om, at ingen mennesker kan leve uden kød, i kontekst af Hans ord, da disse bliver en bekræftelse af hovedpersonens opfattelse af vold, som en del af det at være menneske. Derfor bestemmer jeg mig også ret hurtigt for at anskaffe romanen på Gyldendals stand, så jeg kan få den signeret af hende. Til min forbavselse er der ingen kø til hendes signering, muligvis fordi hun har signeret på Arnold Buscks stand tidligere på dagen. Af samme grund tillader jeg mig at bruge lidt ekstra tid på at udtrykke min værdsættelse af hendes roman, hvor meget den rørte mig, og at jeg ser frem til at læse hendes andre værker. Det er en berusende følelse at gå fra hvad jeg anser for at være højdepunktet for mit besøg på årets BogForum.