Skjulte motiver og torskerogn

Skjulte motiver og torskerogn

Skjulte motiver og torskerogn

Anmeldelse af: I bunden af busken ligger en æske – Skrivegruppernes antologi, udgivet på Forlaget Silkefyret d. 8. februar 2017

Anmeldt af Charlotte Elisabeth Christiansen

Foto: Bogens omslag / forlagetsilkefyret.dk

Den aarhusianske kulturelle institution Godsbanen udgør et litterært mødested – ikke mindst for de skrivegrupper, der er tilknyttet Litteraturcentret, som også holder til huse her. Det er der endnu engang kommet en flot antologi ud af med tekster fra den litterære aarhusianske undergrund – og den byder på alt fra det eventyrlige og tragiske til det rørende og absurde.

Ti forskellige forfatterspirer fra det aarhusianske vækstlag har bidraget til antologien, der udgør et bevis på det litterære fællesskab i Aarhus, hvor man hjælper og inspirerer hinanden til at skrive ved at mødes ugentligt og diskutere hinandens tekster. Dette har uden tvivl bidraget til at antologien i dén grad er værd at stifte bekendtskab med. Desuden ser den ganske indbydende ud – omslaget er lækkert med dets fine illustrationer, der matcher det grønne papir som alle antologiens digte af Poul Lynggaard Damgaard er trykt på. Derudover er bogen indeni prydet med illustrationer, der passer til de enkelte tekster. Antologien indledes med et forord af Jette Sunesen, leder af Aarhus Litteraturcenter, hvori der blandt andet står følgende:

”Litteratur forvandler, forener, forundrer, forandrer og formår at give os indsigt i os selv, åbne op til nye og forunderlige verdner og give en forståelse af den verden, vi lever i.”

Udsagnet er ikke alene gældende for litteraturen generelt set, men ganske specifikt for årets antologi fra skrivegrupperne. Dette er særligt aktuelt idet de forskellige bidrag spænder vidt, både genremæssigt og indholdsmæssigt. Der er digte, noveller og kortprosa; der er fantastiske fortællinger, realistiske historier og billedskabende poesi. Der er tekster om alt fra problematiske kærlighedsforhold og familierelationer, over både uforløste og udlevede drømme, til de grundlæggende eksistentialistiske vilkår vi som mennesker er underlagt. Samtlige bidrag byder således på meget forskellige vinkler og tager læseren med ind i en mangfoldighed af universer. Blandt de alsidige bidrag er Rasmus Dahl Theisens novelle ”Vi er boheme” om et ungt og privilegeret par, der på en luksusrejse lever over evne, og Karen Bek-Pedersens velskrevne eventyrfortælling om ”Toxine Fenolsen”, en smuk kvinde, der måske, måske ikke, er en heks – igennem hele fortællingen holdes læseren hen i frydefuld uvished. Der er Poul Lynggaard Damgaards fine, billedlige digte som ”Fødder genkendt på jord” og ”Skjult motiv” – antologien har tilmed taget navn efter en verselinje fra sidstnævnte digt. Et højdepunkt er Alice Aagaards ”Grisetransport” – en fantastisk grum og blodsprøjtende fortælling om en grisetransport, der ender galt i mere end én forstand, og Sabine Thybos rørende og metaforiske fortælling ”Torskerogn”, der handler om døden, og hvordan vi håndterer den. Sif Orall Friis Scherrebecks ”Sult” hører også til blandt antologiens bedste bidrag – det er en hjerteskærende tekst om spiseforstyrrelser og familierelationer, om at have svært ved at tage kampen op, og om hvordan forældre videregiver deres adfærd til deres børn, og ikke deres råd.

Blandt andre tekster, der aldeles er værd at fremhæve, er Matthew Frandsens ”Sugar Mama”. Det er en alvorlig og vigtig fortælling, der behandler skævvridningen mellem Vesten og Afrika. Den handler om et par midaldrende danske kvinder, der tager til Kenya, hvor de begge indleder et forhold til et par unge afrikanske mænd. Det er en kompleks og ulige relation, idet kvinderne – ikke overraskende – fungerer som ”sugar mamas”. Frandsen formår at binde fortællingen sammen på en måde, så ikke blot det problematiske i disse intime forhold belyses, men også det problematiske i forholdet mellem Vesten og Afrika, ikke mindst når det gælder klima, kultur og handel. Således handler fortællingen om kompleksiteten i menneskelig og økonomisk udnyttelse i mindre skala såvel som i et større perspektiv.

Også Britta Klitgaards ”’Ventende Ulv’ vender hjem” er særligt fin. Det er en eksistentialistisk fortælling om en ældre mand, Poul, der efter et liv i ensomhed beslutter sig for at dø. Men skæbnen har andre planer, og den eksistentialistiske fortælling udvikler sig til en fin og livsbekræftende historie, der minder læseren om alt det vigtige i livet, og om aldrig at give op. Det er en fortælling om kærligheden, om at søge den og måske finde den.

Som de fremhævede eksempler peger på, er der en stor spændvidde i I bunden af busken ligger en æske, og netop dét er med til at gøre det til en stærk antologi. Samtlige tekster er velskrevne, og det er gode og vedkommende historier med betydningsfulde tematikker, der spirer i den litterære undergrund i Aarhus – så gode at de blomstrer. Jeg kan derfor kun give I bunden af busken ligger en æske mine varmeste anbefalinger.