Heftige kopulationer for alle pengene

Heftige kopulationer for alle pengene

Heftige kopulationer for alle pengene

Anmeldelse af Michael Halskov: Os: 52 erotiske noveller, udgivet på Miller d. 10. august 2015

Anmeldt af Anne Sophie Parsons

Foto: Bogens omslag / williamdam.dk

Siden Fifty Shades of Greys gjorde sit indtog på bogmarkedet – og senere hen på det store filmlærred – har erotisk litteratur oplevet en nutidig ’oprejsning’ som aldrig før. Håndjern, pisk, lak og læder er nu in, og det skrevne ord fungerer på mange måder som et udforskende felt, hvor fantasier verbaliseres, og udleves på det trykte papir. Michael Halskovs Os: 52 erotiske noveller lægger sig som en dansk forlængelse af denne tendens. Men når de diverse hverdagsidentiteter med navne såsom Maja, Jesper og Sofie går til de kødelige makroner i denne bog, er det på sin vis på bekostning af det rent litterære.

Udråbstegn, spyt og sæd leveres en masse på de over 183 sider som novellesamlingen udgør. Læseren tilbydes et virvar af erigerede lem, uudforskede kropsåbninger og ophidsede udtalelser. Potensen fejler bestemt intet i de 52 noveller – men den formår dog ikke at række helt til selve det litterært sproglige eller plotmæssige indhold, da de kropslige sammenstød indtager førersædet helt og holdent.

Klask i måsen og et ryk i sjoveren

Inden indholdsfortegnelsen nås, står der skrevet, at novellerne i Os: 52 erotiske noveller bl.a. har været trykt i mandebladene Classic Rapport og Pige Special, hvilket også skinner igennem i teksternes skriftlige natur; mand møder kvinde, eller vice versa – og kopulation foretages i løbet af få sider, selvfølgelig med orgasmeskrigende konklusion for alle involverede parter. ’Natur’ er således også et punkt, som figurerer på en anden måde igennem historierne: Mænd nyder at tage, kvinder nyder at blive taget, og en anden tilgang til historierne optræder kun ligeså flygtigt, som et håndstrejf over en bule i et par bukser ville gøre det i bogen (da ’erobringen’ af en kvindelig håndboldstjerne suppleres med følgende ord fra en kollega: ”Så ER hun kvinde,” i novellen ”Sejren”, er banen rimelig fast kridtet op i forhold til hvem der gør hvad i sengen.) Ingen af novellerne skubber derfor decideret ved opfattelsen af, hvorledes seksualitet kan tænkes, udfordres eller undersøges fra et litterært ståsted, hvilket ville have fungeret som et forfriskende pift.

Novellerne udgør dog i deres reneste form et fantasirum fjernet fra skam eller sociale restriktioner, hvor finansiel velstand samt kroppe nydes i lige stor grad. Affærer foregår i storbyerne med lækker brunch efterfølgende, fjernet fra familien, småbørn og den kedelige dagligdag. Den lækre kone bliver taget i det tjekkede kontor med view over tagtoppene. Eksotiske jamaicanske mænd opfylder rollen som virile avlshingste. De litterære (måske lidt gennemskuelige) troper lader ikke hvile på sig. I fantasiens verden kan sex fås med et enkelt fingerknips. På sin vis er det derfor et dybt befriende og ukompliceret univers, der fremskrives.

Ligetil og kontante i deres indhold lægger novellerne heller ikke skjul på deres egen forhåbninger om at accelerere pulsen og producere svedige håndflader. Der er en novelle til hver uge i året, og dette faktum er måske den mest hensigtsmæssige samt læsevenlige måde at gå til bogen på som tiltænkt ’stimulansmiddel’ i soveværelset – udvalget af pirrende, inspirerende tekster til at krydre parforholdets stillestående seksuelle eskapader tilbydes med åben hånd.

Hengemte digte med poetisk potentiale

Efter novellerne er der elleve digte at finde, hvor den litterære eksperimentering, man som læser kunne have ønsket at finde i selve novellerne rører på sig. Eksempelvis i ”Kemi”, hvor det lyder:

”Det er kemi, når man mødes. / Jeg var dårlig til det i skolen, / men i det virkelige liv / ved jeg, hvad det er. / Man står med kolben ved bordet / i sin hvide kittel. / Man skal dosere helt præcist, / hvis man vil ramme kærligheden” (s. 195)

Modspillet mellem de to betydninger af ordet ’kemi’ som skolefag og en tilstand mellem mennesker peger på en humoristisk formidling af emnet, som er underholdende at læse.

Det er denne leg med ord, og ikke bare kønsorganer, der kunne have været interessant at finde i novellerne. Teksterne har en tendens til at følge en formaliseret støbeske, hvilket dialogen også bærer præg af, som skal resultere i facitagtige orgasmer. Med det sagt – hvis man som læser ønsker sin fiktionelle sex lige på og hårdt, uden metaforiske dikkedarer eller poetiske ordblomster, leverer Os: 52 erotiske noveller absolut på dén front.